Recept på sockerkakor

Av någon anledning (borttappat sug?) så har det inte blivit så mycket mat eller bak för min del, tyvärr. Lusten till att baka något gott har inte riktigt infunnit sig den senaste tiden. Inte till matlagning heller, har mest blivit soppa/sallad/bacon och makaroner typ till middag. Men jag har bestämt mig för att ändra på detta! In med mer inspiration, in här med mer smarriga recept osv! På begäran av min kära vän Linnéa så ska jag skriva mitt favoritrecept på en sockerkaka, so here we go. Eftersom jag är ett stort Leila-fan är självklart mitt favoritgrundrecept ur hennes "A piece of cake".

 

Grundrecept på sockerkaka:

3 (ekologiska) ägg

2½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör

1 dl mjälk

3½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt

 

Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Smält smör och rör i mjölken och blanda sedan detta med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Här kan man också välja att blanda ner olika smaktillsatser, se nedan för några av alternativen. Häll ner smeten i en bröad sockerkaksform. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 min på 175 grader. Kakan ska ej vara kladdig. Färdigt!

 

Några av smaktillsatserna:

  • Mjuk lingonpepparkaka: 1 dl filmjölk (istället för mjölken), 2 msk pepparkakskryddor, ½ dl rårörda lingon.
  • Syrlig citron- och vallmokaka: Skal av tre citroner och saften av en, ½ dl blå vallmofrön. Cirtonglasyr: Rör ihop 6 dl florsocker och 3/4 dl citronsaft till en slät glasyr, ringla sedan denna över den avsvalnade kakan.
  • Kokostosca: Grädda kakan enligt grundreceptet. Smält sedan samman 25 g smör, ½ dl ljus sirap, 3/4 dl matlagningsgrädde, 2 dl kokosflingor samt 1 dl strösocker i en kastrull. Låt koka i ca 5 min. Bred denna toscasmet över den nygräddade kakan och grädda den i ytterligare ca 15 mnin, tills den får en gyllene färg.

 

Följande recept på mjuk pepparkaka vet jag inte om jag har provat, men tänkte jag skulle testa det! Får bli imorrn eller på fredag, lagomt tills Linnea och Stoffe kommer hit ;)

 

Mjuk pepparkaka:

2 ägg
3 dl socker 
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk stött kardemumma
2½ dl filmjölk
100 smält margarin

Rör ägg och socker pösigt, blanda sedan de torra ingredienserna och vänd ner. Blanda ner filmjölken och det smälta margarinet. Häll detta i en bröad kakform, gärna en rund (tips: då kan man göra en smarrig frosting på!) och sätt in i ugnen i ca 45 min på 175 grader.

 

Frosting:

60 g mjukt smör

4 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

100 g philadelphiaost

ev. skal av lime (cream cheese lime frosting)

 

Vispa alla ingredienser krämigt, bred sedan frostingen över kakan.

 

Grundrecept på sockerkaka: Leilas A piece of cake

Recept på mjuk pepparkaka: Matklubben.se

Recept på frosting: Leilas A piece of cake


Kommentarer
Postat av: Linnea

Låter riktigt mumsig det där :D

2009-11-25 @ 23:25:10
URL: http://honungsgurka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0