Kärleksmums

I helgen bakade jag Kärleksmums, eller mockarutor eller vad man nu vill kalla dem. Receptet fick jag ur kakboken Leila bakar, men ser att recetet finns på recept.nu (länk diretk till receptet) också så jag kopierar receptet samt länkar dit för den som är intresserad av att baka en så supergod långpanna med dessa.

 

Kärleksmums

5 st ekologiska ägg
4 dl strösocker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao av god kvalitet
300 g smör
2 dl vatten
200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitets choklad)
Glasyr och garnering:
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
200 g mörk kvalitets choklad 70%
2 dl kokosflingor till garnering

 

Do it like this:

1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.

2. Vispa ägg och strösocker pösigt.

3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.

4. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.

5. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.

6. Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.

7. Hacka knäckchokladen grovt och strö över smeten.

8. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.

9. Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.

10. Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.

11. Strö över kokos och servera skuren i rutor.

 

 

Har ingen bild på själva kakbiten men ska fixa det så ska ni få se så tjusig den blir med chokladbitar i :) Som ni ser så har jag hunnit byta om mellan varven vilket tyder på att detta tar lite tid att baka, den ska hinna kylas helt innan man gör glasyren och häller på den. Sen ska den kylas helt igen så man kan skära fina rutor annars blir det bara ett stort kladd av allt (har testat!). 



Kommentarer
Postat av: camilla

du är så duktig Lina! ;) Bara så du vet önskar jag mig Linas bakade (nånting) i födelsedags present ;)

2010-06-02 @ 20:01:03
URL: http://cammiie.blogg.se/
Postat av: camilla

ne allt du gör är nog gott Lina! Hoppas du kommer hem snart, va längesen vi sågs nu hjärtat!

2010-06-03 @ 14:35:13
URL: http://cammiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0