3:e december - Snabb saffranskaka

Dagens jultips får bli en av min mors goda bakverk som hon alltid brukar göra runt jul:

 

Mammas snabba saffranskaka

Ingredienser:

3 dl mjöl
1,5 dl socker
1 ½ tsk bakpulver
75 gr marg. eller smör
1 ½ dl mjölk
1 påse saffran (röres ut i mjölken)

Gör så här:

Smält margarinet och häll i mjölken. Tillsätt saffran till vätskan. Rör ned tillsammans med övriga ingredienser i en bunke. Häll sedan smeten i en lång eller rund bröad form. 
Stick i äpplebitar och ev. russin
Strö över pärlsocker
Klicka 3-4 msk smör över

Ugnen ska vara på 175 grader och kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 min.

 

Tror att det var allt :)


Kommentarer
Postat av: Mia

Min kaka blev katastrof! Bara en kladdig sörja efter 20 minuter i ugnen. Saknas något? Ägg?

2010-12-08 @ 14:29:43
Postat av: Lina

Hej Mia!

Hmm, bra fråga. Har inte testat att göra den i år så jag kommer faktist inte ihåg om det ska vara med eller inte.. kan kolla med min mor, kan ha missat att skriva med det bara :) Känns ju ioförsig som om det borde vara ägg i.

Annars får jag helt enkelt prova att baka den och se hur min blir :)



Kanske ha den kvar i ugnen lite längre annars? Den ska ju inte bli torr utan vara lite saftig och god, men självklart inte helt kladdig. Det ska ju bli som en vanlig sockerkaka :)



/lina

2010-12-08 @ 22:24:37
URL: http://linabakar.blogg.se/
Postat av: Mia

Jo, jag lät den stå inne 20 minuter extra, men den var fortfarande rinnig i mitten. Så jag tror att det borde vara ägg i, precis som i vanlig sockerkaka. Men, det gick att äta lite grann från kanterna och det smakade jättegott :-)

2010-12-09 @ 13:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0