Tips på julhärligheter

Hej. Har inget att göra nu på förmiddagen så jag tänkte köra ett litet race med julfavoriter ifrån matklubben.se och dessa har jag inte har provat. Kan vara kul och samla upp några recept för att kanske prova senare. Min tanke här nu innan jul är att lägga upp några recept, kanske några varje dag? Typ såhär:


Cheescake i muffinsformar

Ingredienser

150 g chokladcookies (torra småkakor med choklad)
3 msk smält smör

6 stora muffinsformar

Fyllning:
2 äggulor
1 dl socker
Rivet skal av 1 apelsin
100 g philadelphiaost
2 dl vispgrädde

Garnering:
Apelsinfiléer
Riven mörk choklad

Gör så här

Krossa kexen i matberedaren till smulor och tillsätt smält smör.
Fördela smulorna i muffinsformarna och tryck ut dem i botten.

Tvätta apelsinen noga.
Vispa äggulor och socker vitt och fluffigt. Rör i apelsinskal och färskost.
Vispa grädden och vänd ner den i smeten.

Fördela smeten i formarna och ställ in dem i frysen i ca 3 timmar eller över natten.

Ta ut formarna ur frysen ca 10 minuter innan de ska serveras.
Ta av pappersformarna och garnera cheesecaken med utskurna apelsinfiléer och riven choklad.


Detta lätt väldigt gott, måste jag testa nån gång!




Västerbottenpaj med julskinka

Ingredienser

Pajdeg:
150 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 msk vatten

Fyllning:
3 ägg
3 dl gräddfil
150 g julskinka, tärnad och brynt i lite smör, kryddad med lite svartpeppar
150 g riven Västerbottenost

Gör så här

Gör i ordning pajdegen och klä en pajform. Nagga botten med en gaffel och klä kanterna med en folieremsa. Låt stå i kylen ca 30 min.
Förgrädda pajskalet i ca 10-15 min. i 225 grader.
Gör fyllningen under tiden:
Vispa äggen och blanda i gräddfilen och den rivna osten och sist den svalnade brynta julskinkan.
Häll fyllningen i pajskalet och sänk ugnsgraderna till 200.
Grädda pajen i ca 25-30 min.

Denna kan man göra efter julen är över på överbliven julskinka. Men jag kan även tänka mig att den skulle göra succé på själva julbordet också!




Frisk rödbetssallad


Ingredienser

6 inlagda rödbetor
2 syrliga äpplen
1 dl majonnäs
1 dl gräddfil
1 msk riven pepparrot
0.5 msk riven gul lök
Salt
vitpeppar
citron

Gör så här

Skär rödbetor och äpplen i fina strimlor.

Blanda majonnäs och gräddfil och rör ner pepparrot och riven lök.

Vänd ner rödbetor och äpplen i såsen och smaka av salladen med salt, peppar och en aning citron.

Rödbetssallad är väl ändå ett måste på julbordet, eller?






Kommentarer
Postat av: Mamma

ibland känns de som Du går fel Linje....:) Du skulle Öppna Eget istället...med en massa "Gottigheter"....:))

2009-12-02 @ 19:15:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0